Praktijk Kind Zijn is zowel voor kinderen en jongeren (4 - 18 jaar) als voor ouders. De begeleiding kan bestaan uit kind, jongeren - en/of oudercoaching en/of Remedial Teaching. De begeleiding is kortdurend (3 tot 7 sessies, afhankelijk van de hulpvraag) en laagdrempelig. Persoonlijke aandacht staat centraal.

 

 

KINDER-JONGERENCOACHING 

Als coach bied ik hulp aan bij:

 

* emoties: bijv. boosheid, verdriet voelen, verlegenheid, eenzaamheid, angst, depressieve gevoelens ervaren

* gedrag: bijv. schoppen of slaan, schreeuwen

* prikkelverwerking: extern (uit de omgeving), intern (in jezelf)

* angst: bijv. angst om fouten te maken, bang zijn in het donker

* concentratie: bijv. afgeleid zijn

* motivatie: bijv. geen zin hebben in, moeite hebben met iets volhouden/afmaken/afronden

* energie: bijv. moe zijn, vol zitten in het hoofd en/of in het  lijf, (te)veel energie hebben

* slapen: moeite met in slaap komen, doorslapen, vroeg wakker worden, niet kunnen slapen

* fysiek: bijv. buikpijn, hoofdpijn, bedplassen

* verlies en rouw: bijv. scheiding, verhuizing of een overlijden van een dierbare

 

Samen met het kind/de jongere  ga ik op zoek wat al goed gaat, wat het al kan en wat het in zich heeft. Daarnaast gaan we samen kijken naar wat er nodig is, wat is de behoefte en hoe kan het kind/de jongere ermee omgaan zodat het de hobbels in het verdere leven positief en veerkrachtig omarmt en aangaat. Het kind/de jongere gaat meer zelfvertrouwen uitstralen, gaat een positiever zelfbeeld krijgen, durft meer zichzelf te zijn in wie hij/zij is. 

 

REMEDIAL TEACHING

Als remedial teacher bied ik hulp aan bij:

 

* leren: bijv. moeite hebben met (begrijpend) lezen, schrijven, rekenen, spellen en/of hoe leer ik leren

* motoriek: te denken aan schrijven, bewegen, energie, lateralisatie

* concentratie: hoe is de spanningsboog, hoe is de aandachtsspanne

* werkgeheugen:  hoe wordt de gegeven informatie verwerkt en/of onthouden

* motivatie: te denken aan zin, interesse, focus

* werkhouding: hoe gaat het kind te werk (focus, begrijpen van de uitleg en opdracht, uitvoering, planning etc.)

* gedrag en emoties: bijv. bepaald gedrag/emotie kan het leren in de weg zitten

* beelddenken/taaldenken: hoe verwerkt het kind de informatie

 

Samen met het kind ga ik op zoek wat er nodig is, waar de behoefte ligt en hoe het kind ermee om kan gaan bij het (verdere) leren. Het kind krijgt inzicht en handvatten. De aanpak van de remedial teaching is holistisch, is alles omvattend. Dat wil zeggen naast de cognitie (hoofd) komt ook het hart (gevoel/emoties) en lijf (beweging, energie) aan bod. Hoofd, hart en lijf (handen) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

OUDERCOACHING

Tijdens de oudercoaching staat de ouder centraal met zijn (hulp)vraag, wens, behoefte en/of verhaal. Dit kan van allerlei aard zijn.

In de vorm van een gesprek en/of andere creatieve vormen krijgt de ouder inzicht en handvaten. De ouder komt terug in zijn kracht en krijgt positieve energie en vertrouwen om verder het ouderschap in te vullen op zijn/haar manier. Een proces van bewustmaking en wording.